nuffnang ads

Saturday, November 20, 2010

Tips untuk mengekalkan & memperbanyakkan BM

Antara tips yang boleh dikongsi bersama:
Ini amalan-amalan yang saya amalkan sendiri...


1. Buat persediaan awal semasa dalam tempoh berpantang....mula buat stok ebm seawal mungkin...tak nak jadi macam abg n kakaknya dulu dah terlewat...susu merudum sehingga xde stok :(..


2. Sentiasa mengosongkan breast agar dapat produce yg baru...dgn bg baby direct breastfeed sekerap mana dia mahu, double pumping ( kalau x bersama baby or dia sdg tidur ) or kalau rajin buat tandem pumping...sblh bg baby direct bf n sblh lg pump...( try la tgk hasilnya memberansangkan )...more demand..more supply....rajin2 lah pump..


3. Jaga pemakanan...saya suka makan ulam pengaga n ikan kukus semasa dlm pantang...n mmg saya terasa B asyik membengkak jer...rupanya baru saya tau ulam pengaga tu bukan saja baik untuk kewanitaan n awet muda rupanya baik untuk tambah susu badan juga..


4. Saya juga suka minum air milo, horlick, susu, minum madu n air soya ( kalau rajin saya buat sendiri air soya tu ) selain tu mkn kurma...kalau malas saya beli air tin F&N seasons perisa kurma & longan...sedap..


5. Makan makanan yg berkhasiat...bykkan makan sayur-sayuran n buah-buahan...


6. Banyakkan berdoa moga Allah permudahkan  urusan penyusuan baby kita...supaya susu kita banyak n cukup untuk baby kita


7. Semasa mengepam bacalah surah al-kausar, zikir ya matin dan ya rahman..



8. Cukup rehat n jgn stress sangat nnti boleh menganggu production...


                              Sharing is caring...Caring is loving..
                                   

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...